Praktische zaken

Het op orde hebben van de praktische zaken voor de nieuwe medewerker is een must op de eerste werkdag.

Denk bijvoorbeeld aan een toegangspas om het gebouw binnen te komen of het klaarzetten van een laptop. Maar ook later in het onboarding proces moet de nieuwe medewerker wegwijs worden met de systemen waarin gewerkt wordt en kunnen er problemen ontstaan met de telefoon. Zowel het regelen van de praktische zaken als het aanbieden van een duidelijke en complete informatiebron over praktische zaken zijn daarmee belangrijke onderdelen van het onboarding programma.

Tips:

  • Zorg dat de IT-afdeling tijdig is aangehaakt wanneer een nieuwe medewerker in dienst komt zodat op de eerste werkdag alle praktische zaken gereed zijn (laptop, telefoon et cetera).
  • Zorg dat het voor de nieuwe medewerker duidelijk is waar hij/zij met ICT-vragen terecht kan. Dit kan op het intranet zijn, in een app, boekje, maar kan ook buddy zijn.
  • Laat het secretariaat afspraken die al bekend zijn inplannen voor de nieuwe medewerker. Denk bijvoorbeeld aan kennismakingsgesprekken, de introductiebijeenkomst enzovoort.